Programowanie w Logo

[Tryb bespośredni][Procedury bez parametrów][Procedury z parametrami]

Tryb bezpośredni

Podstawową formą w środowisku Logo Komeniusz jest dialog, to znaczy: Pisanie poleceń w wierszu poleceń na ekranie tekstowym, obserwowanie ich skrótów i reagowanie na nie. Polecenia, które Logo rozumie bez żadnych objaśnień, nazywamy poleceniami pierwotnymi Logo. Zwykle rozpoczynamy od podstawowych poleceń grafiki żółwia [5]:


Polecenie: bez parametrów Przejście żółwia do takiego trybu rysowania, w którym jest on widoczny w postaci skierowanego do góry trójkącika.


Polecenie: bez parametrów
Przejście żółwia do takiego trybu, w którym jest on widoczny.

CZYŚĆ (CS)
Polecenie: CS bez parametrów
Ściera ekran graficzny z jednoczesnym ustawieniem żółwia w pozycji wyjściowej - na środku ekranu pionowo do góry.

NAPRZÓD (NP)
Polecenie: NP liczba
Przesuwa żółwia do przodu o podaną liczbę kroków.

WSTECZ (WS)
Polecenie: WS liczba
Przesuwa żółwia wstecz o podaną liczbę kroków.

PRAWO (PW)
Polecenie: PW kąt
Obraca żółwia w prawo o podany w stopniach kąt.

LEWO (LW)
Polecenie: LW kąt
Obraca żółwia w lewo o podany w stopniach kąt.

OPUŚĆ (OPU)
Polecenie: OPU bez parametrów
Opuszcza pisak, przesuwany żółw pozostawia ślad.

PODNIEŚ (POD)
Polecenie: POD bez parametrów.

Podnosi pisak, przesuwany żółw nie zostawia śladu. Powyższe procedury umożliwiają nam rysowanie prostych rysunków w bezpośrednim dialogu z Logo. Niemniej jednak, aby narysować chociażby kwadrat musimy wpisać serię wielu poleceń. Dużo łatwiejsze byłoby użycie gotowej procedury, ale jeśli takiej nie ma i odczuwamy jej brak, możemy ją zdefiniować sami.


powrót

Procedury bez parametrów

Zdefiniujmy procedurę Kwadrat, która będzie rysowała wyżej wspomnianą figurę. Definicja nowego słowa, która będzie się nazywać procedurą bez parametrów (ponieważ nie przetwarza danych), wygląda następująco:

oto kwadrat
powtórz 4 [ np 50 pw 90]
już
Kwadrat zdefiniowano.

Od tej pory żółw zna nowe pojęcie, którego znaczenie jest zgodne z jego definicją. Wystarczy napisać Kwadrat, a na ekranie pojawi się kwadrat o boku 50. Aby kwadrat miał bok o innej długości należy wraz ze słowem Kwadrat podać długość boku, np.: Kwadrat 100. Ale to już jest procedura z parametrami.

powrót

Procedury z parametrami

Procedura z parametrami obejmuje nazwę oraz listę parametrów poprzedzonych znakiem dwukropka (:). Parametry oddziela się od siebie znakiem separatora, jakim jest spacja. Występujące w nagłówku procedury parametry nazywają się formalnymi. W chwili wywołania nadaje się im określone wartości. Stają się zatem parametrami aktualnymi.

Zdefiniujmy procedurę Kwadrat, która będzie miała parametr o nazwie bok.

oto kwadrat :bok
powtórz 4 [np :bok pw 90]
już
Kwadrat zdefiniowano.

Wywołanie procedury polega na użyciu jej nazwy oraz nadaniu wartości parametrom formalnym np.:

?Kwadrat 20 Kwadrat o boku 20
?Kwadrat 100 Kwadrat o boku 100

Po narysowaniu kwadratu o dowolnym boku, żółw jest ustawiony tak, jak przed rysowaniem. Pozycja i kąt ustawienia żółwia są niezmiennikami procedury Kwadrat. W ten sposób od zapisu polegającego na wydawaniu kolejnych poleceń w trybie konwersacyjnym, doszliśmy do definicji procedur, które mają te same własności co procedury pierwotne.


powrót